Keď sa soľ spojí s vodou a prachom, vytvorí lepkavý film, ktorý sa drží na karosérii a v škárach. Soľ je hygroskopická, takže k sebe priťahuje vodu a udržuje povrch dlhšie vlhký. V škárach funguje kapilárny efekt, ktorý ťahá roztok ešte hlbšie k plechu a pod lak. Mikroškrabance sa tým zhoršujú rýchlejšie než v lete. Najlepšie je skrátiť kontakt so soľou častým oplachom, udržiavať hydrofóbnu ochranu (vosk/sealant/keramika) a používať šetrné postupy zimného umývania auta.
Obsah článku
Ktoré časti karosérie trpia najviac?
Lemy blatníkov a prahy – priamy zásah kašovitým snehom a kamienkami z kolies.
Spodné hrany dverí a kufra – stojatá voda so soľou v tesneniach a zádveriach.
Podbehy a spodok karosérie – soľ sa na nich drží najdlhšie.
Okolie emblémov, líšt a nápisov – drobné škáry zachytávajú špinu.
Hrany kapoty a strechy pri skle – odlietavajúce kvapky a nečistoty.
Zimná rutina umývania, ktorá dáva zmysel
Krátky, pravidelný oplach má v zime väčšiu hodnotu než ojedinelé „veľké“ umytie. Kľúčové je skrátiť čas, počas ktorého je lak v kontakte so soľou, a minimalizovať mechanické opotrebovanie pri dotyku. Predumytie aktívnou penou uvoľní film tak, aby rukavica z mikrovlákna len jemne „dočistila“ povrch. Metóda dvoch vedier a pH-neutrálny šampón výrazne znižujú riziko mikroškrabancov. Správne sušenie zabráni tomu, aby zvyšky roztoku zostali na hranách a v škárach auta.
Predoplach tlakom – opláchni soľ a piesok (taktiež aj podbehy a podvozok).
Predumytie aktívnou penou – nechaj pôsobiť 3–5 minút, nič neumývaj nasucho.
Dotykové umytie (2 vedrá, pH-neutrál) – jemná rukavica, odhora nadol, často preplachovať.
Detailný oplach škár – lemy, prahy, spodky dverí, okolie znakov a odtokové drážky.
Šetrné sušenie – mikrovlákno alebo ofuk; zvlášť hrany dverí a kufra.
Frekvencia: po slaných dňoch krátky oplach, inak aspoň 1× týždenne v zime. Častejší oplach ničomu neuškodí.
Rýchla ochrana po umytí: spray sealant/tekutý vosk na posilnenie hydrofóbnosti.
Zvyšky soli a kovových častíc vedia na povrchu prežiť celú jar. Jarný „reset“ povrch dôkladne vyčistí a pripraví na novú sezónu. Aj keď auto vyzerá na prvý pohľad čisto, v laku bývajú zapichnuté železité častice (náletová hrdza) zo zimnej premávky. Chemická dekontaminácia ich rozpustí. Po takomto „resete“ lepšie drží vosk alebo keramická ochrana a následná údržba je rýchlejšia. Toto je tiež vhodný moment skontrolovať exponované miesta. Teraz je ideálny čas premeniť prevenciu na plán. Kontaktuj nás a pripravíme ti odborné posúdenie rizikových miest a stratégiu ochrany laku.
-
Hĺbkový preplach spodných častí a podbehov.
-
Chemická dekontaminácia laku.
-
Obnova ochrany laku – kvalitný vosk alebo keramická ochrana pre lepšiu chemickú odolnosť.


