Ako posypová soľ a zima pôsobia na naše autá?

Zistite, ako soľ a zima poškodzujú karosériu áut a naučte sa efektívne spôsoby, ako tomuto poškodeniu predchádzať. Ochrana vášho vozidla je kľúčová!

Keď sa soľ spojí s vodou a prachom, vytvorí lepkavý film, ktorý sa drží na karosérii a v škárach. Soľ je hygroskopická, takže k sebe priťahuje vodu a udržuje povrch dlhšie vlhký. V škárach funguje kapilárny efekt, ktorý ťahá roztok ešte hlbšie k plechu a pod lak. Mikroškrabance sa tým zhoršujú rýchlejšie než v lete. Najlepšie je skrátiť kontakt so soľou častým oplachom, udržiavať hydrofóbnu ochranu (vosk/sealant/keramika) a používať šetrné postupy zimného umývania auta.

Obsah článku

    Špinavé auto

    Ktoré časti karosérie trpia najviac?

    Korózia sa začína tam, kde voda a špina zostávajú najdlhšie. Zameraj sa na miesta, ktoré sú v priamom kontakte so slanou kašou a kde bývajú skryté škáry. Prúdenie vzduchu počas jazdy posiela nečistoty na spodné partie a dozadu, kde sa hromadia. Rozstrek z kolies zasahuje lemy a prahy a slaný film sa tam vie držať celé dni. Tesnenia a odtokové drážky zadržiavajú vodu so soľou, ktorá sa bez zásahu sama neodplaví. Priebežná vizuálna kontrola týchto miest ti pomôže odhaliť problém skôr, než prerastie do začínajúcej korózie.
     
    • Lemy blatníkov a prahy – priamy zásah kašovitým snehom a kamienkami z kolies.

    • Spodné hrany dverí a kufra – stojatá voda so soľou v tesneniach a zádveriach.

    • Podbehy a spodok karosérie – soľ sa na nich drží najdlhšie.

    • Okolie emblémov, líšt a nápisov – drobné škáry zachytávajú špinu.

    • Hrany kapoty a strechy pri skle – odlietavajúce kvapky a nečistoty.

    Zimná rutina umývania, ktorá dáva zmysel

    Krátky, pravidelný oplach má v zime väčšiu hodnotu než ojedinelé „veľké“ umytie. Kľúčové je skrátiť čas, počas ktorého je lak v kontakte so soľou, a minimalizovať mechanické opotrebovanie pri dotyku. Predumytie aktívnou penou uvoľní film tak, aby rukavica z mikrovlákna len jemne „dočistila“ povrch. Metóda dvoch vedier a pH-neutrálny šampón výrazne znižujú riziko mikroškrabancov. Správne sušenie zabráni tomu, aby zvyšky roztoku zostali na hranách a v škárach auta.

    • Predoplach tlakom – opláchni soľ a piesok (taktiež aj podbehy a podvozok).

    • Predumytie aktívnou penou – nechaj pôsobiť 3–5 minút, nič neumývaj nasucho.

    • Dotykové umytie (2 vedrá, pH-neutrál) – jemná rukavica, odhora nadol, často preplachovať.

    • Detailný oplach škár – lemy, prahy, spodky dverí, okolie znakov a odtokové drážky.

    • Šetrné sušenie – mikrovlákno alebo ofuk; zvlášť hrany dverí a kufra.
      Frekvencia: po slaných dňoch krátky oplach, inak aspoň 1× týždenne v zime. Častejší oplach ničomu neuškodí.
      Rýchla ochrana po umytí: spray sealant/tekutý vosk na posilnenie hydrofóbnosti.

    Po zime: rýchly „reset“ karosérie

    Zvyšky soli a kovových častíc vedia na povrchu prežiť celú jar. Jarný „reset“ povrch dôkladne vyčistí a pripraví na novú sezónu. Aj keď auto vyzerá na prvý pohľad čisto, v laku bývajú zapichnuté železité častice (náletová hrdza) zo zimnej premávky. Chemická dekontaminácia ich rozpustí. Po takomto resete lepšie drží vosk alebo keramická ochrana a následná údržba je rýchlejšia. Toto je tiež vhodný moment skontrolovať exponované miesta. Teraz je ideálny čas premeniť prevenciu na plán. Kontaktuj nás a pripravíme ti odborné posúdenie rizikových miest a stratégiu ochrany laku.

    • Hĺbkový preplach spodných častí a podbehov.

    • Chemická dekontaminácia laku.

    • Obnova ochrany laku – kvalitný vosk alebo keramická ochrana pre lepšiu chemickú odolnosť.